Dansk Kanarie

- stedet hvor kanarieopdrættere samles

Fugleudstilling på Kreta

V/ Hans Jørgen

Efter endnu en dejlig 2 ugers ferie på Kreta og et hyggeligt møde i fugleforeningen, som lige var startet, hørte jeg, at de skulle have en udstilling her i efteråret. Så da vi kom hjem, gik jeg og tænkte på, at det kunne være spændende at se deres udstilling, samtidig med at jeg er medlem af klubben. Derfor kontaktede jeg Dimitris, som er en af vennerne og i bestyrelsen, her fik jeg at vide, at den skulle afholdes 26-28. oktober, så blev beslutningen taget, at jeg ville derned. Dimitris ville finde et hotel i Chania, og han fandt et dejligt tre stjernet hotel kun 100 meter fra udstillingslokalet på den gamle havn, da en af de andre græske venner hørte, at jeg kom derned, ville han hente mig i lufthavnen, så var det praktiske på Kreta i orden.PA260322R-300

Så nu var det med at finde et fly, for turistsæsonen var jo ved at være slut og dermed også flyene fra Billund, jeg måtte derfor så finde et rutefly fra København, det gik også fint; men det gav en lang rejsetid, med tog og fly over Munchen, i alt ca. 18 timer.

Vel ankommet til Kreta blev jeg hentet af Manolis, som først kørte til hotellet, hvor jeg blev tjekket ind, inden vi fortsatte hen til udstillingen, og sammen med de andre gik vi hen til en restaurant for at få frokost.

Efter at have set fuglene og snakket med dommerne, som jeg kendte den ene af, han var fra heraklion og den første vi lærte at kende og besøgte på Kreta, gik jeg tilbage til hotellet godt træt efter den lange rejse.

Hotellet var rigtig fint med svimming pool, det var jo dejligt, når jeg kom tilbage fra udstillingen at få en dukkert, det viste sig også at den ene dommer, som kom fra Belgien også skulle bo her, så det gav jo også lidt hygge.

Lørdag morgen gik jeg efter at have fået et solidt morgenmåltid, tilbage til åbningen af showet. Efter at det var åbnet, tog Manolis, som også er vicepræsident i klubben, den belgiske dommer og mig med på en rigtig god vandretur i den gamle bydel af Chania, som Manolis kender rigtig godt, da han er født og opvokset her i byen. Vi så rigtig mange spændende steder og var på marinemuseet, som viste mange ting fra Kretas historie.

PA260308R-300Tilbage fra en spændende tur rundt i byen er jeg tilbage på udstillingen, hvor det er tid til at se nærmere på udstillingen, som er i en hal fra det gamle Chania, derfor nok heller ikke det bedste for en udstilling, set med danske øje, da det var et mørkt rum, men med en åben port gav det mere lys. Men som de sagde, var det et sted, som var passende i størrelse og god placering, da det også var et spørgsmål om at blive set, og det skal jeg lige love for, at de blev på godt og ondt, for lørdag var der en aktivistgruppe, som delte løbesedler rundt, om ikke at holde fugle i fangenskab. Den gode side var at der var mange som lagde vejen forbi, og fik en snak med udstillerne. Da der stadig var turister, kom der også nogle af dem forbi, især var der et par, som spurgte mig på engelsk, om kanariefuglene i Danmark stammede herfra, da de fandt ud af, at jeg også var dansker, fik vi en del snak ud af det. Men tilbage til fuglene, hvor der var cirka 500 stk., som var fordelt med mange farve kanarier hovedsageligt røde lipokrom og røde mosaik, men også enkelte grønne og gule mosaik. Af figur kanarierne var der flest gloster, men også her var en del andre racer bl. a. japan hoso, fife, tysk toppet, lizard, race espanol, og en del friseer. Kvaliteten af fugle var god, også når man ser på at, der var en hel del nybegyndere, men de klarede sig også godt ved præmieuddelingen. Det blev en dag med megen snak med både nye og gamle venner og opdrættere, det blev en dag med rigtig mange besøgende; men der var jo også fri entre og godt vejr ca. 25 grader og fuld sol.

Lørdag var jeg inviteret til grillfest sammen med 20-25 andre fuglefolk og dommer hos Stavros, som er præsident for klubben, det var en rigtig god fest, hvor man mærkede den græske gæstfrihed og åbenhed, så selv om man ikke forstod sproget, var der flere som oversatte og tog hånd om belgieren og mig, der blev serveret super lækker mad og vin, og snakken gik længe, så det blev sent inden vi kom tilbage til hotellet.

Søndag startede igen med protest mod at en af fugleholderne, som er falkoner havde 3 falke med på showet, og det var måske ikke lovligt, så efter en del diskussioner tog han fuglene ud af showet: men ellers var det en dag med meget snak med opdrætterne især de unge, da det var dem der talte mest engelsk.

Mandag startede igen på udstillingen, men Manolis fortalte mig, at det var national helligdag, hvor man fejrede en sejr fra anden verdenskrig, og at der ville være en stor parade fra middag, og han syntes jeg skulle gå hen for at se den, så jeg gik hen i gaden, som var fyldt med mennesker med græske flag. Paraden startede med mange grupper af folk i nationaldragter fra de forskellige områder af øen, der var mange skoleelever med i optoget, men også militærenheder deltog; men et stort og flot optog.

Tirsdag blev så opbruddets dag, hvor udstillingen skulle tages ned og jeg skulle rejse hjem, efter afskeden med vennerne, kørte Manolis mig til lufthavnen, inden vi kom derud skulle vi lige forbi hans hjem, for jeg skulle lige have noget vin og raki (græsk snaps), som han selv havde lavet. Efter en dejlig og hyggelig tur med mange indtryk og snak med venner og på gensyn til maj, gik jeg om bord på flyet hjem.

Flere foto fra udstillingen m.m.

PA260288R-300 PA260310R-300 PA270350R-300
PA270351R-300 PA270352R-300 PA260338R-300

Hans Jørgen 2013

© 2015 - Dansk Kanarie - Stedet hvor kanarieopdrættere samles.

Webmasters Palle Tlf: 2862 0960 - Mail: palle@jfkk.dk - Steen Tlf: 4084 5285 - Mail: sdickov@mail.dk